Na zijn Bachelor en Master Gezondheidswetenschappen koos Kasper Moes (28) bijna vijf jaar geleden voor een carrièrestart in de Zorg-ICT. In zijn blog vertelt Kasper waarom én hoe hij en zijn collega's met zorginstellingen werken aan betere zorg.

Bekijk onze vacatures!
Ruim tien jaar geleden zag ik een documentaire over een hypothetische pandemie. Die documentaire was voor mij de directe aanleiding om gezondheidswetenschappen te studeren aan de Vrije Universiteit. De gezondheidszorg fascineerde me enorm en ik wilde me graag beter oriënteren op manieren hoe ik hieraan kon bijdragen.


Van studie naar werken in de zorg-ICT

Tijdens mijn studie maakte ik kennis met vakken als international public health, anatomie en voeding. Heel interessant, maar die breedte aan onderwerpen zorgde er ook voor dat ik lastig kon kiezen wat ik na mijn studie wilde. Totdat een oud-studiegenoot me vertelde over zijn werk als consultant bij ChipSoft. Zijn enthousiasme over ambitieuze collega's en de verantwoordelijkheid die hij kreeg, sprak me aan. Ik besloot te solliciteren en kon na een aantal leuke gesprekken aan de slag als software consultant. Werken in de zorg-ICT sector was dus eigenlijk wel een logische stap.


Gepersonaliseerde website

Sindsdien werk ik vanuit team Zorgportaal aan de ontwikkeling en inrichting van ons patiëntenportaal. Een patiënt kan op dit portaal - een gepersonaliseerde website die de zorginstelling aanbiedt - inloggen en de gegevens inzien die de zorginstelling over hem of haar heeft vastgelegd. Ook kunnen patiënten via deze website afspraken maken, uitslagen inzien en beeldbellen met hun arts. Naast een portaal voor patiënten maken we overigens ook andere portalen, zoals een portaal waarop de huisarts kan inloggen en meekijken naar gegevens over een patiënt in, bijvoorbeeld, een ziekenhuis.


Meedenken over inrichting

Wanneer een ziekenhuis ons elektronisch patiëntendossier (EPD) HiX gebruikt en zijn patiënten een portaal wil aanbieden, help ik mee aan de implementatie van het portaal. Ik ben voor zorginstellingen het aanspreekpunt vanaf de technische installatie tot en met de officiële lancering van de website. Vaak krijg ik dan technische vragen en wil de klant meer informatie over de diverse inrichtingsopties. Het is heel uitdagend om over die inrichting mee te denken.


Wens vertalen naar portaal

Een voorbeeld van zo'n uitdaging: binnen ons portaal kunnen patiënten afspraken wijzigen, maar niet iedere zorginstelling wil deze mogelijkheid voor iedere discipline of afdeling aanbieden. Ik zoek dan uit hoe ik de wens van de klant kan vertalen naar het portaal. Kan dit binnen de huidige functionaliteiten? Moet er nieuwe programmatuur komen? Deze en andere vragen bespreek ik met onze ontwikkelaars en de antwoorden en oplossing koppel ik weer terug aan de klant. Zo vorm ik eigenlijk een brug tussen de zorgprofessionals en de ontwikkelaars.


Online inchecken

Op dit moment werk ik intensief aan een oplossing waarmee patiënten online kunnen inchecken in een zorginstelling. Als dit voor een vlucht vanaf Schiphol kan, moet dat in een zorginstelling toch ook kunnen?! Wanneer patiënten naar een zorginstelling komen, zijn er allerlei controles nodig: kloppen de patiëntgegevens nog? Staat de juiste huisarts in het EPD? Geeft de patiënt toestemming om gegevens te delen met andere zorginstellingen? Als het inschrijfbureau of de polimedewerkers deze gegevens allemaal moeten uitvragen en noteren, kost dit veel tijd. Via ons portaal kunnen patiënten zelf hun gegevens up to date te houden.


Ziekenhuismedewerkers ontzorgen

Toen de pandemie uitbrak, kwam het online inchecken in een stroomversnelling. Als team kwamen we toen op het idee om, tijdens het online inchecken, de corona-vragenlijst aan de patiënt voor te leggen. Dat zijn gave dingen om aan te werken, want daarmee ontzorg je de medewerkers van het ziekenhuis, die daardoor tijd overhouden voor andere dingen. Typisch iets dat werken in de zorg-ICT zo leuk maakt!


Gebruikersgroepen

Naast de ontwikkelvoorstellen die binnen ChipSoft ontstaan, werken we intensief met zorginstellingen samen aan de verbetering van ons product. Binnen zogeheten gebruikersgroepen werken we samen met zorgprofessionals en applicatiebeheerders van tientallen zorginstellingen aan het uitwerken van hun wensen. Op die manier komen we tot verbeteringen waar al die zorginstellingen van profiteren. Je werkt dus echt samen aan betere zorg.


Zorg van de toekomst

Eén ding is me in de afgelopen vijf jaar helder wel geworden: techniek heeft de toekomst. De zorgkosten rijzen de pan uit en er is nog altijd een personeelstekort, waardoor alles efficiënter moet. ICT is de enige oplossing. Gelukkig maken we hierin snel grote stappen. Nog niet zo lang geleden werd het portaal alleen nog voor inzage gebruikt, tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om te videobellen met de arts. Voor mij is het een geweldige uitdaging om zorginstellingen hierbij te ondersteunen en te ontlasten, ook op het gebied van beheer. Maar wat ik het állerbelangrijkste vind, is dat de eindgebruikers onze portalen een meerwaarde vinden. Daar doe ik het voor!

Wil jij net als Kasper écht impact maken in de zorg? Dan is werken bij ChipSoft wellicht ook iets voor jou. Bekijk onze vacatures.