Voor een key accountmanager is werken in de zorg-ICT iedere dag verrassend. Rene van Hunen is teamleider van onze key accountmanagers en werkt samen met zorginstellingen aan het verbeteren van hun zorgprocessen. In zijn blog vertelt Rene waarom hij koos voor een carrière in de zorg-ICT en hoe je als key accountmanager bijdraagt aan betere patiëntenzorg.

Vacature Key Accountmanager!
Een kleine veertien jaar geleden stapte ik als key accountmanager bij ChipSoft binnen. Mijn doel, destijds: de zorg verbeteren met slimme ICT. Dat doel heb ik nog steeds voor ogen. Alleen, in de tussenliggende jaren hebben we veel meer tools tot onze beschikking gekregen om dat doel te bereiken.


Werken in de zorg-ICT

Als key accountmanager is werken in de zorg-ICT zeer uitdagend. Je hebt een baan waarin je elke dag met zorginstellingen samen kan werken aan de beste invulling van hun ICT-landschap. Daarbij fungeer je als vraagbaak en denk je met ze mee. Ook licht je ze uitgebreid voor over de wijze waarop specifieke onderdelen binnen ons elektronisch patiëntendossier HiX kunnen bijdragen aan het realiseren van hun digitale doelstellingen. Dat kunnen strategische doelstellingen zijn, maar ook praktische vragen over dagelijkse processen.


Uitdagingen voor de zorg

Op dit moment buigen veel zorginstellingen zich over de vraag hoe zij informatie digitaal kunnen uitwisselen met collega-zorginstellingen, patiënten en landelijke instanties als het RIVM. Om die uitdaging vorm te geven, werken zij massaal aan het standaardiseren van hun EPD. Standaardisatie helpt ze namelijk de informatie eenvoudig en veilig te delen, binnen én buiten de muren van de zorginstelling.


Oplossingen aandragen

Binnen HiX hebben wij met standaard content een oplossing waarmee we de zorginstellingen kunnen ondersteunen bij het standaardiseren. Tijdens gesprekken met allerlei (vak)specialisten wijzen wij, het team van key accountmanagers, de zorginstellingen op het belang van standaardisatie. Ook dragen we oplossingen aan, die we samen met onze ontwikkelaars en implementatiespecialisten hebben uitgedacht.


Gevarieerde job

Wat key accountmanagement zo interessant maakt, is de constante verandering. Zo kan ik 's ochtends in een apotheek met een apotheker praten over een robot die gekoppeld moet worden aan het EPD, daarna op kantoor een meeting hebben over onze apps voor specialisten en verpleegkundigen en 's middags weer in een groot ziekenhuis om tafel zitten met allerlei zorginstellingen om te praten over de optimalisering van de zorg in hun regio. Die variatie brengt nieuwe verrassingen, waardoor het werk nooit verveelt.


Kameleon

Als key accountmanager moet je een soort kameleon zijn, want je spreekt met alle lagen binnen een zorginstelling en moet je goed in al die gesprekspartners kunnen verplaatsen. Van oudsher is de CIO – de Hoofd Automatisering van vroeger – je vaste aanspreekpunt, maar je spreekt ook met de projectleiders die de EPD-implementatie begeleiden, de teamleiders van de functioneel beheerders binnen een zorginstelling en de medici en overige zorgprofessionals op de werkvloer.


Zorg-ICT naar hoger niveau

Een goede relatie opbouwen met je klant, is cruciaal. Door hen te helpen, helpen zij jou óók graag en daarmee breng je elkaar en de zorg-ICT naar een hoger niveau. Bij ChipSoft ontwikkelen we bijvoorbeeld regelmatig nieuwe onderdelen of modules. Als wij die willen optimaliseren, is de input van onze zorgpartners goud waard. Op die manier hebben wij bijvoorbeeld ook onze software voor de dialyseafdeling ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor de aanmeldzuilen, die we samen met een ziekenhuis hebben ontwikkeld.


Mooie mix van zorginstellingen

Binnen ons team heeft iedere key accountmanager een eigen portefeuille, met veelal zorginstellingen die bij hem of haar passen. Zo hebben we twee oud-fysiotherapeuten in ons team, die door hun achtergrond net iets meer feeling hebben met de revalidatiezorg dan hun collega's. Zij hebben om die reden een aantal revalidatiecentra in hun portefeuille. Zo heeft iedere key account manager een mooie mix van zorginstellingen, met wie hij of zij samen de ICT-uitdagingen aangaat.


Intrinsieke motivatie

Een goede key accountmanager heeft mensenkennis en de intrinsieke motivatie om zich in iedere situatie te verdiepen. Wanneer je die eigenschappen bezit, praten zorgverleners graag met je en krijg je intern iedereen in de juiste modus om mee te denken over oplossingen. Daardoor doe je de zorginhoudelijke kennis snel op, als je die nog niet meteen bezit. Daarnaast helpt het als je accuraat en flexibel bent, om zo een goede prioritering aan te brengen in alle openstaande vragen.


Voor de gemeenschap

Persoonlijk krijg ik de grootste kick van trajecten, waarbij je veel inspanningen moet leveren om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen. Zo heb ik tijdje geleden een zorginstelling die de overstap naar een ander EPD overwoog kunnen overtuigen om tóch voor ons gestandaardiseerde EPD te kiezen. Dat ziekenhuis is nu een van de voorlopers als het gaat om zorginnovatie. Daar ben ik echt trots op: dat je samen met de klant alle stappen neemt die nodig zijn om de zorg te verbeteren. Zo kun je als key accountmanager maatschappelijk impact maken en via werken in de zorg-ICT iets voor de gemeenschap doen.

Wil jij graag met Rene en zijn team samenwerken aan betere zorg? Bekijk dan onze vacature voor key accountmanager.