Dagelijks werken er ongeveer negenhonderd 'Chippies' aan de verbetering van de zorg. Een daarvan is Jeanelle Midavaine, die aan het hoofd staat van de ChipSoft Academy. Jeanelle en haar team zorgen ervoor dat alle Chippies niet alleen in hun hard skills, maar ook in hun soft skills worden begeleid. In haar blog vertelt Jeanelle hoe ze ooit is begonnen als Software Consultant, maar later de ChipSoft Academy heeft opgestart.

Vacature Trainer

Méér dan een mooi product

De ChipSoft Academy is dé centrale plek waar onze collega's terecht kunnen voor persoonlijke ontwikkeling. Met HiX hebben we een prachtig ICT product, maar er is meer nodig om dat product ook zo goed mogelijk neer te kunnen zetten bij de klant. Bij de ChipSoft Academy kun je professionele soft skills opdoen die je nodig hebt om je werk goed uit te kunnen voeren. En om jezelf als persoon verder te ontwikkelen.


Tandarts

Vroeger wilde ik altijd tandarts of arts worden. Uiteindelijk besloot ik dat ik geen van beide wilde en ben ik de bedrijfskundige kant op gegaan. Ik vond de studie en het menselijk lichaam heel interessant, maar het werkende leven in een witte jas eigenlijk niet. Tijdens de laatste fase van mijn studie in Groningen heb ik een bestuursjaar gedaan. Hierdoor kwam ik in contact met verschillende bedrijven, waar ik later ging solliciteren. Ik vond de sollicitatiegesprekken erg onpersoonlijk, dat trok me niet zo. Een vriend van mij zei toen: "is ChipSoft niet iets voor jou?". Hier vond ik het beste van beide werelden. Betrokken bij de zorg, met een commercieel jasje. Ik ben destijds begonnen als Software Consultant.


Familiegevoel

Dat ChipSoft een familiebedrijf is, vind ik erg leuk. Toen ik ging solliciteren was ik op zoek naar een bedrijf in de middenmoot, niet al te groot, maar ook niet klein. Hier werd ik heel warm ontvangen, in tegenstelling tot sommige andere bedrijven. Ook vond ik de rol van ChipSoft in de zorg heel interessant. Ik ben begonnen in de jaren dat veel ziekenhuizen een nieuw EPD gingen implementeren. Het was gaaf om daar onderdeel van te zijn. En het is hier niet alleen ICT wat de klok slaat, je gaat ook echt aan de slag met vraagstukken in zorg.


Geboorte ChipSoft Academy

In mijn rol als Software Consultant vond ik het heel leuk om nieuwe collega's te begeleiden. We begonnen snel te groeien en ik zag een mogelijkheid om het inwerkproces slimmer in te richten. Niet alleen voor ons team, maar voor de hele organisatie. Als bedrijf weten wij zelf het best welke praktijksituaties we tegenkomen en hoe je daarop kunt inspelen. Ik sprak veel collega's en zag continu kansen voor verbetering. Er kwam steeds meer behoefte aan een plek waar je je soft skills kunt verbeteren. Uiteindelijk heb ik mijn plan gepitcht aan de directie en zo is de ChipSoft Academy geboren! Inmiddels zijn we met z'n vieren en hopen we in de toekomst verder uit te breiden.


Takenpakket

De werkdagen bij de ChipSoft Academy zijn erg gevarieerd. Zo geef je de ene dag een workshop en ben je de andere dag bezig met het ontwikkelen van nieuwe trainingen. Ook organiseren we maandelijks het traineeprogramma en de masterclasses voor nieuwe collega's. Hierin verwelkomen we hen en geven we ze een kickstart binnen de organisatie. In ons team kijk je telkens waar de behoeften van het bedrijf liggen en hoe je daarop kunt inspelen. Daarbij denk je mee over hoe we het leren en ontwikkelen steeds diverser kunnen inzetten.


Baan met voldoening

Het leukste aan mijn werk vind ik de vrijheid die je hebt om creatieve ideeën te realiseren. Je krijgt een vraagstuk en daar ga je iets tofs voor maken. Een voorbeeld is de training 'presenteren'. Omdat onze collega's regelmatig een cursus of presentatie geven, kunnen ze bij ons terecht om deze vaardigheid verder te ontwikkelen. Ik geniet enorm van de positieve energie die je voelt tijdens een training. Laatst vertelde iemand dat ze een bepaald gedragsmodel uit een training had toegepast, wat een hele positieve uitwerking had gehad. Daar doe je het allemaal voor!


(Indirecte) impact op de zorg

Bij de ChipSoft Academy maak je impact op de zorg door collega's te helpen bij het zo goed mogelijk uitvoeren van hun werkzaamheden. Onze collega's werken iedere dag aan het beter maken van ons product voor de zorg. Daarbij hebben zij een pakketje aan vaardigheden nodig, bijvoorbeeld vaardigheden om een project goed te kunnen leiden of om effectief te kunnen vergaderen. Ook ben je sparringpartner voor collega's die ergens tegenaan lopen. Hoe we met elkaar samenwerken en hoe we ons gedragen naar elkaar en naar de klant, heeft uiteindelijk allemaal uitwerking op de zorg.


Totstandkoming trainingen

De trainingen komen grotendeels tot stand op basis van wat wij zelf horen en zien in de organisatie. We houden regelmatig brainstormsessies met elkaar. Uiteraard zoek je hierin naar elementen die belangrijk zijn in het werk bij ChipSoft. Als je een goed idee hebt voor een training, krijg je de ruimte om deze uit te werken. Momenteel hebben we al een mooi scala aan trainingen, zoals Time-management, Communiceren en Sterkte teksten schrijven. Daarbij zoeken we continu naar mogelijkheden om onze collega's te blijven ondersteunen in hun werkzaamheden.


Wil jij, net als Jeanelle, impact maken in de zorg door je in te zetten bij de ChipSoft Academy? Bekijk dan nu de openstaande vacatures voor Trainer.