HiX
update - Opstarten reguliere zorg (COVID-19 editie 9)
Eerder hebben wij u geïnformeerd over onze ICT-ondersteuning in
HiX ten behoeve van de zorg voor patiënten met COVID-19. Deze
update beschrijft hoe HiX u ondersteunt tijdens het opstarten van
de reguliere zorg. Heeft
u de vorige HiX updates gemist? Klik hier.
Onze
dienstverlening tijdens COVID-19
In de afgelopen periode heeft u samen met uw zorgprofessionals
hard gewerkt om het coronavirus onder controle te krijgen en
optimale zorg te leveren. Grote complimenten zijn hiervoor op hun
plaats! Wij ontvangen positieve signalen over het opstarten van
reguliere werkzaamheden en wij willen u laten weten dat wij u
hierbij kunnen ondersteunen.
Dit betekent onder meer dat u over al onze support kunt
beschikken en dat wij u, naast COVID-19 vraagstukken en
update-ondersteuning, ook kunnen blijven helpen bij migraties,
standaard contentimplementaties, projectdagen, opleidingen,
livegangen, etc. In de afgelopen periode hebben reeds tientallen
remote opleidingen plaatsgevonden en zijn geplande project- en
testdagen op afstand succesvol afgerond. Dit heeft onder andere
geresulteerd in de
livegang van de poli-apotheek van het UMC
Utrecht.
Heeft u behoefte aan ondersteuning? Laat dit aan ons weten via uw
accountmanager of via onze supportsite. Wij helpen u graag!
Focus op
toestemming van de patiënt werpt vruchten af
Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis vraagt in hoog tempo bij
patiënten hun toestemming voor gegevensuitwisseling op. De teller
loopt elke dag verder op en groeit naar het doel om bij de gehele
patiëntenpopulatie toestemming geregistreerd te hebben. ”De toestemming
is een belangrijke randvoorwaarde voor optimale
gegevensuitwisseling”, stelt Koos Moerland, voorzitter van de
raad van bestuur van het Zuid-Hollandse ziekenhuis. Lees hier
meer over hoe het Van
Weel-Bethesda-ziekenhuis die hoge aantallen zo snel voor elkaar
kreeg.
Online
inchecken op het patiëntenportaal
Met de huidige ontwikkelingen omtrent COVID-19 is er steeds meer
ruimte voor zorginstellingen om de reguliere zorg te hervatten.
Hierbij moet continu rekening worden gehouden met eventuele
gevolgen van de corona-uitbraak zoals de schaarste aan zorgpersoneel,
capaciteit en hulpmiddelen.
Wij bieden met Modi 142385 in HF28 (HiX 6.2) de mogelijkheid aan
de patiënt om zich thuis online in te checken voor zijn of haar
afspraak en/of opname. Doordat de patiënt voor het contactmoment
in het ziekenhuis de benodigde gegevens aan de zorginstelling
aanlevert, wordt er werk uit handen genomen van de polimedewerker
of verpleegmedewerker.
Tevens is het voor zorginstellingen met een aanmeldzuil hiermee
mogelijk om de rij bij de centrale zuilen zo kort mogelijk te
houden. Hiermee wordt overbodig contact tussen patiënten
voorkomen. Online inchecken thuis kan ervoor zorgen dat patiënten
direct door kunnen lopen naar de desbetreffende poli in het
ziekenhuis.
In de komende twee weken zal verdere
uitleg in de vorm van een handleiding ‘Inrichting online
incheckprocedure op patiëntenportaal’ beschikbaar gesteld worden via
de supportsite.
Aanpassing
PREZIES-lijnsepsisprotocol 2020
Op 18 mei ontving het PREZIES-team van ChipSoft bericht vanuit
het RIVM. De pandemie met COVID-19 heeft effect op zorgprocessen
en mogelijk ook (negatieve) gevolgen voor het vóórkomen van
zorg-gerelateerde infecties. PREZIES wil het effect van de
pandemie op het voorkomen van CVK-gerelateerde sepsis
(lijnsepsis) in kaart brengen en heeft daarom het protocol van de
lijnsepsis-aanlevering uitgebreid met COVID-gerelateerde vragen.
Alle noodzakelijke aanpassingen hiervoor zijn inmiddels verwerkt
in de standaard content. De wijzigingen zitten in de
content-update behorende bij HF104 (voor HiX 6.1) en HF29 (voor HiX
6.2) Klanten die geen standaard content van ons ontvangen, maar
wel een onderhoudscontract hebben op de registratie en
aanlevering rondom lijnsepsis, worden door het PREZIES-team van
ChipSoft benaderd.
Om alle wijzigingen door te voeren zijn er twee Modi’s
uitgeleverd: Modi 144120 met hierin alle wijzigingen rondom de
vragenlijsten, formulieren en aanlevering, en Modi 144123 met een
nieuwe dataset. De laatste zal door de zorginstelling zelf
gecontroleerd moeten worden op correctheid van de tekst. Voor de
volledige tekst van deze Modi’s verwijzen wij u graag naar de
releasenotes, hieronder vindt u een korte samenvatting.
Modi 144120: De vragenlijst van de lijnsepsisregistratie naar
PREZIES is uitgebreid met COVID-19-gerelateerde gegevens. Deze
gegevens zullen worden aangeleverd indien er sprake is van een
(mogelijke) lijnsepsis.
Voor een volledige aanlevering zijn
er extra kolommen toegevoegd aan het huidige aanlevertemplate. Er is
een nieuw filter beschikbaar om de COVID-19-gerelateerde patiënten
eenvoudig te tonen in het werkblad ‘Lijnsepsis’ (CS00001107).
Modi
144123: Voor de gemaakte inrichting in Modi 144120 is een dataset
benodigd waarin de tekst van een positieve COVID-19 uitslag kan
worden gedefinieerd. Om dit te realiseren is er een nieuwe
dataset gemaakt 'COVID19_positievekweek'. Hierin kan de tekst worden
ingesteld van een positieve kweekuitslag op COVID-19. Vanuit de
standaard content is dit “Coronavirus (SARS-CoV-2, verwekker
COVID-19): POSITIEF”. Dit kan door uw zorginstelling worden
aangepast in de juiste tekst. Deze dataset wordt o.a. gebruikt in
de vragenlijst 'Lijnsepsis bepaling (PDMS)' (CS00025932).
Installatie
meest recente hotfix
Wij blijven via de reguliere route en op de reguliere momenten
onze software en content uitleveren. Het is van groot belang dat
in uw zorginstelling altijd de laatste hotfix wordt
geïnstalleerd. Zonder de laatste hotfix kunt u onze oplossingen
niet in gebruik nemen. Heeft u vragen of heeft u hulp nodig?
Neem dan via de reguliere kanalen contact met ons op.
Meer
weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van deze HiX update? Neem contact
op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.nl
of via telefoonnummer 020-49 39 000.
Omwille van
privacy gebruiken wij in onze uitingen louter beeldmateriaal met
fictieve gegevens. Aan de informatie en de afbeeldingen, zoals die
in deze mailing worden weergegeven, kunnen geen rechten worden
ontleend. Niettemin kan het voorkomen dat de genoemde oplossingen inmiddels zijn ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.