| HiX
update: COVID-19 editie 2
Een week geleden hebben wij u geïnformeerd over onze
ICT-ondersteuning in HiX ten behoeve van de zorg voor patiënten
met COVID-19. Hierbij ontvangt u een update. Heeft u de
eerste editie van de HiX update COVID-19 gemist? Klik hier. |
|
|
|
| Aanvullende
samenwerkings- en uitwisselingsmogelijkheden
In deze extreme periode, waarbij de Nederlandse zorg als geheel
moet samenwerken om gezamenlijk de COVID-19 uitbraak te
bestrijden, is gegevensuitwisseling zeer belangrijk. Zeker nu er
patiënten worden overgeplaatst naar ziekenhuizen door heel
Nederland. Om de overdracht van de patiënten - met bijbehorende
gegevens - optimaal te laten plaatsvinden, biedt ChipSoft de
onderstaande oplossingen.
1.
Transmurale portaalfunctionaliteit: Inzage in het externe dossier
van de
patiënt
Met de Transmurale portaalfunctionaliteit verkrijgt de
zorgprofessional vanuit zijn eigen EPD toegang tot het HiX
Zorgverlenersportaal van een externe zorginstelling, waardoor het
dossier van de patiënt binnen de externe zorginstelling eenvoudig
geraadpleegd kan worden.
2.
Zorgplatform t.b.v. gestructureerde gegevensoverdracht (o.b.v.
ZIB’s en/of
BGZ)
Zorgplatform maakt het mogelijk om gestructureerde gegevens
d.m.v. Zorginformatiebouwstenen (ZIB’s) en/of de Basisgegevensset
Zorg (BGZ) uit te wisselen tussen zorginstellingen (ChipSoft
alsmede EPIC). Met 1 druk op de knop kan de zorgprofessional zien
bij welke aangesloten organisaties gegevens beschikbaar
zijn.
Al onze klanten hebben de afgelopen week een schrijven ontvangen
hoe ze op korte termijn bij deze ontwikkeling kunnen aanhaken.
Hier wordt enthousiast op gereageerd; bijna 20 zorginstellingen
hebben de offerte getekend en de eerste implementaties zijn reeds
gestart.
Er
worden drie korte e-learningmodules ontwikkeld om artsen te
informeren hoe ze hiermee kunnen werken. De eerste module
‘Toestemmingsregistratie’ is dinsdag beschikbaar gekomen in de
categorie ‘Gegevensuitwisseling’. |
|
|
|
| Regie op
uw capaciteit n.a.v. LCPS-verzoek VWS
Op 27 maart jongstleden heeft u een brief ontvangen van het
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport inzake
‘Gegevensuitwisseling t.b.v. LCPS’. Hierin wordt het belang
omtrent actuele informatie inzake beddencapaciteit en inzicht in
patiëntenstromen ten behoeve van bestrijding van het COVID-19
virus benadrukt. Om op landelijk niveau een optimale
informatievoorziening te faciliteren, heeft VWS u verzocht
gegevens aan te leveren aan het LCPS. ChipSoft biedt haar klanten
hierbij ondersteuning door dit centraal te faciliteren.
Binnen HiX is een inrichting ontwikkeld, waarin direct de huidige
totale capaciteit voor uw organisatie wordt berekend op basis van
de informatie in HiX. |
|
|
|
| Mocht deze
informatie op onderdelen moeten worden aangepast om regie te houden
op uw capaciteit die u naar buiten toe presenteert, biedt HiX u de
mogelijkheid deze aantallen te valideren en corrigeren alvorens deze
aan te leveren (omdat de technische capaciteit op basis van de in HiX
administratief bekende vrije bedden niet altijd gelijk is aan de
echte actuele vrije capaciteit). |
|
| COVID-19-dashboard
Datawarehouse
In de eerste editie van de HiX update
COVID-19 hebben we een COVID-19-dashboard op basis van
Datawarehouse aangekondigd. Er is nauw samengewerkt met het
Albert Schweitzer Ziekenhuis en het Erasmus MC, waardoor nu een
eerste versie beschikbaar is. Het dashboard is geïntegreerd
binnen HiX en biedt doorklikmogelijkheden naar relevante
registraties. In de aankomende tijd zal het dashboard
doorontwikkeld worden, op basis van input van eindgebruikers.
Indien u interesse heeft om het COVID-19 dashboard direct in te
zetten binnen uw organisatie, kunt u contact opnemen met uw
accountmanager. |
|
|
|
| NICE-aanlevering
iedere 24 uur
Om sneller inzicht te krijgen in de IC-patiëntpopulatie is door
stichting NICE het verzoek gedaan om iedere 24 uur een NICE-aanlevering
te doen. Inmiddels is het, met dank aan het Reinier de Graaff
Ziekenhuis voor het testen, mogelijk gemaakt om patiënten sneller
aan te leveren aan NICE. Er hoeft voor het aanleveren geen
IC-ontslagdatum bekend te zijn in HiX. Er is een overzicht ontwikkeld
om deze patiënten later eenvoudig te traceren en de data compleet
te maken.
Patiënten
die zijn opgenomen op de IC, kunnen na 24 uur op ‘Definitief’
gezet worden en geëxporteerd worden naar het access-bestand. Dit
bestand dient daarna, zoals gewoonlijk, geüpload te worden via de
website van St. NICE.
Deze
optie van aanleveren is voor alle HiX-ziekenhuizen met NICE
beschikbaar. Wij verzoeken u een supportcall in te dienen, zodat
wij dit bij u kunnen doorvoeren. Indien u hulp of advies nodig
heeft bij het inrichten van de NICE-registratie voor extra aangemaakte
IC’s, dan ondersteunen wij daar ook graag bij. Hiervoor kan ook
een supportcall worden ingediend. |
|
|
|
| Beademingsapparaten
Wij onderhouden nauw contact met al onze klanten die druk bezig
zijn met het uitbreiden van hun beademingsplekken. Veel
zorginstellingen hebben beademingsapparaten ter beschikking
gekregen via Defensie. We ondersteunen hen om deze te koppelen
aan PDMS.
Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om de
beademingswaarden/instellingen handmatig te registreren vanuit
het verpleegkundig dossier. Hiervoor is ook een handleiding
gemaakt.
Zie de
handleiding ‘Beademingswaarden in verpleegkundig dossier’
|
|
|
|
| Screening
en diagnostiek
Het EPD biedt diverse mogelijkheden voor ondersteuning aan artsen
en andere eindgebruikers en het verminderen van de
registratielast. Op de supportsite is een document geplaatst met
een beschrijving hiervan; deels op basis van standaard content,
maar deels ook voor klanten met maatwerk HiX of klanten zonder de
vernieuwde consultregistratie zelfstandig in te richten. Zo
beschrijft het de mogelijkheden voor diagnostiek bij verdenking
op COVID-19, in de vorm van gesjabloneerde orders, ordersets of
gesjabloneerde bouwstenen en sjablonen in de vernieuwde
consultregistratie tot aan een consult 2.0 GLM-set voor HiX
6.2-klanten. ChipSoft houdt voortdurend (o.a. met de CMIO’s) de
recente protocollen bij en heeft de Clinical Frailty Scale, een
screeningsinstrument voor kwetsbare ouderen, aan de standaard
content toegevoegd. |
|
|
|
| Zie
handleiding ‘Overzicht COVID-19 EPD tools in HiX’ op de
supportsite. |
|
| Telefoonnummer
contactpersonen van patiënt
Het eenvoudig kunnen vinden van de telefoonnummers van familie en
contactpersonen van de patiënt is (zeker in deze tijd) een must.
Er is een instructie geschreven over de werking in HiX. Zie FAQ ‘FPAT018’ op
de supportsite.
Voor HiX
6.2 klanten is dit reeds beschikbaar. HiX 6.1 klanten dienen hier
handelingen voor te verrichten. Bij vragen verzoeken wij u een
supportcall in te dienen voor de module CS-Routeer, of contact op
te nemen met uw accountmanager. |
|
|
|
| Aangepaste
reanimatieprotocollen bij COVID-19 patiënten
De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) heeft deze week haar
reanimatie-instructies aangepast voor slachtoffers voor wie
COVID-19 bewezen of verdacht is. De Stichting NTS heeft afgelopen
vrijdag een nieuwe NTS-versie uitgebracht (8.11) met daarin de
aangepaste protocollen voor telefonische triage. De wijzigingen
zijn verwerkt in de NTS-instructies ‘Reanimatie volwassene’ en
‘Reanimatie drenkeling/verstikking volwassene’.
Klanten
(huisartsenposten) die NTS gebruiken als triagemethodiek kunnen
de nieuwe versie zelf importeren in HiX. |
|
|
|
| COVID-19
werkblad
In het internistisch dossier bestaat een formulier voor het
opsporen van liggende (klinische) diabetespatiënten. Een
soortgelijk formulier is nu ontwikkeld voor het opsporen van
liggende (klinische) COVID-19 patiënten.
Het werkblad toont alle liggende patiënten met een diagnose
COVID-19 (Z03.8 en U07.1 in de ICD10-diagnoseregistratie). Het
werkblad houdt rekening met specialisme, afdelingen en locatie
van de ingelogde gebruiker. Wordt een locatie geselecteerd, dan
verschijnen alle patiënten van die locatie met COVID-19, met
direct in beeld de relevante informatie, zoals patiëntcontacten,
allergieën, medicatie, vitale functies, labuitslagen etc. |
|
|
|
| Dit werkblad
zal worden uitgeleverd via de standaard content (Modi 139988). Zie
ook de handleiding ‘Klinische patiënten COVID-19 Werkblad’. Voor
niet-standaardcontentklanten is een zip-bestand klaargezet met twee
overzichten en het formulier. De handleiding beschrijft ook hoe dit
in gebruik kan worden genomen. |
|
| Ondersteuning
beheerorganisatie
Wij handhaven het aanbod om ziekenhuizen te ondersteunen met
beheerwerkzaamheden. Veel applicatiebeheerders hebben een
achtergrond in de zorg en zijn in deze periode weer ingezet in
het primaire proces. Dit gat kan desgewenst door onze consultants
(op afstand) worden opgevangen.
Wij blijven via de reguliere route en op de reguliere momenten
onze software en content uitleveren. Het is van groot belang dat
in uw ziekenhuis altijd de laatste hotfix wordt geïnstalleerd.
Wij begrijpen dat dit niet klinkt als de hoogste prioriteit op
dit moment, maar zonder de laatste hotfix kunt u onze oplossingen
niet in gebruik nemen. Heeft u vragen of hulp nodig in de
vorm van extra testwerkzaamheden of andere ondersteuning? Neem
via de reguliere kanalen contact met ons op. |
|
|
|
| Meer
weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van deze HiX update? Neem contact
op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.nl
of via telefoonnummer 020-49 39 000. corona |
|
|
|
|
|
|