Stichting Kruispost zet met een geïntegreerd elektronisch patiëntendossier voor huisartsen en maatschappelijk werkers (HiX) nadrukkelijk in op betere samenwerking rondom daklozen, ongedocumenteerden en onverzekerden in Amsterdam.

Kruispost, dat met ongeveer honderd vrijwilligers medische en psychosociale zorg biedt, werkte tot voor kort in twee losse systemen. "Niet handig en erg omslachtig", vertelt ICT-manager Joop Campioni. "Dus toen er een donateur opstond die als tegenprestatie een verbeterde digitale samenwerking verlangde, gingen we op zoek naar een nieuw HIS."

Unieke integratie huisartsen en maatschappelijk werk

"Na gedegen onderzoek en een vergelijking tussen meerdere systemen kwam HiX als voorkeurssysteem uit de bus", vertelt Campioni. "Met de integratie van het maatschappelijk werkdossier in het huisartseninformatiedossier (HIS) biedt HiX een unieke oplossing, die door de leverancier gehost wordt in de cloud (HiX 365). En toen ChipSoft ons ook op andere manieren ontzorgde en tegemoetkwam, waren we er snel uit."

Met het nieuwe systeem verwacht Kruispost een sterk verbeterde samenwerking tussen de huisartsen en maatschappelijk werkers, onder meer doordat zij elkaars bevindingen snel kunnen inzien en hergebruiken. Steffie Jansen, medisch manager: "HiX is zo getweakt, dat het onze workflows optimaal ondersteunt met een intuïtieve interface. Hopelijk kunnen onze vrijwilligers daarmee eenvoudiger uit de voeten."

Holistische zorg

"Onze doelgroep heeft holistische zorg nodig, want anders is het dweilen met de kraan open", legt Jansen uit. "Bij een dakloze patiënt met een longontsteking, bijvoorbeeld, maakt die dakloosheid een groot deel uit van zijn gezondheid. De zorg stopt dan niet bij het meegeven van antibiotica. Als we ons alleen daartoe beperken, is de kans groot dat de patiënt binnenkort weer zorg nodig heeft."

Die holistische zorg vraagt om duidelijke communicatie tussen alle betrokkenen, vult praktijkmanager Helene Croon aan. "Als onze patiënten terugkeren, is de kans groot dat zij een andere huisarts zien. Om de patiënthistorie digitaal op te kunnen bouwen, is het dus belangrijk dat onze interne communicatiestroom optimaal is."

Hogere zorgkwaliteit

"Mijn indruk is dat de inrichting van ons dossier ongelooflijk goed is uitgedacht" vervolgt Croon. "Onze vrijwilligers krijgen alle functionaliteiten op een 'dienblaadje' gepresenteerd. Doordat hun handelingen sneller en duidelijker zijn, gaat de kwaliteit en snelheid van zorg omhoog. Dat is ons ultieme doel; onze doelgroep groeit en met een effectieve inrichting krijgen we tijd om meer patiënten te helpen."

Campioni: "Naast die verminderde registratielast kunnen we gemakkelijker managementrapportages maken voor de huisartsenzorg en maatschappelijk werk. Ook het aanleveren van declaraties verloopt nu geautomatiseerd. Dat scheelt ons dágen werk." 

Klassikale trainingen

De vrijwilligers van Kruispost gaan goed voorbereid van de start met hun nieuwe HIS. Campioni: "Wij wilden graag klassikaal trainen, mede door de enorme diversiteit binnen onze groep vrijwilligers. Op drie avonden zijn wij kosteloos getraind door specialisten. Daarnaast hebben we op onze eigen locatie goed kunnen oefenen en e-learnings gevolgd."

"Die trainingen hebben onze artsen zelfredzaam gemaakt en wat onrust weggenomen", blikt Jansen terug. "Sommige huisartsen vliegen vanuit hun eigen praktijk bij Kruispost binnen om een dienst te draaien. Zij willen dan graag in een vertrouwd systeem opstarten. De training die we kregen maakt het verschil."

Over Kruispost

Per jaar weten zo'n 3700 patiënten Kruispost te vinden. Op jaarbasis voeren zij ongeveer 12.000 consulten. Patiënten in de doelgroep zijn: onverzekerden, onverzekerbare (uitgeprocedeerde asielzoekers/ ongedocumenteerden) en daklozen.

Kruispost live met HiX

Helene Croon, Joop Campioni en Steffie Jansen (Management Team, Kruispost)