"De app HiX Mobile voor medisch specialisten is voor Ziekenhuis Rivierenland van grote toegevoegde waarde." Dat is de stellige overtuiging van Jeroen Slikkerveer, cardioloog en CMIO van het Tielse ziekenhuis.

De cardioloog werkt nu enige tijd zelf met HiX Mobile en is naar eigen zeggen 'ambassadeur van de app wanneer collega's ernaar vragen'. Slikkerveer: "Ik dring de app niet op, maar als collega's binnen Rivierenland of van andere zorginstellingen mijn mening willen weten, vertel ik dat de voordelen voor mij als cardioloog evident zijn. De app sluit bovendien goed aan op onze ambitie om meer digitaal te werken en minder afhankelijk te zijn van informatie en uitslagen die je anders via-via zou horen."

Boost aan bereikbaarheid

De app geeft volgens Slikkerveer met name een boost aan zijn bereikbaarheid en de beschikbaarheid van informatie. "Als medisch specialist heb je regelmatig dienst dus je moet echt wel goed bereikbaar zijn. Het is dan handig dat je de benodigde data altijd in je broekzak hebt."

Veiliger door HiX Mobile

Bovendien maakt de app het werk veiliger, vindt Slikkerveer. "Als je je data bij de hand hebt, is de foutkans kleiner. Je kunt makkelijker nalezen wat er is gebeurd met een patiënt en wat de gedachtegang van je collega's is geweest bij bepaalde registraties. Daardoor kun je goed onderbouwd beslissingen nemen."

Fijn en snel tijdens nachtdienst

Zelf gebruikt de CMIO de app voornamelijk als read-only. "Een simpel voorbeeld: als ik 's nachts dienst heb en wakker gebeld word, kan ik meteen in het dossier meelezen en via de app onder meer brieven terugvinden, zonder dat ik eerst een computer moet opstarten. Heel fijn én snel. Het is ook superhandig dat ik via de telefoon meteen een ECG kan beoordelen."

Polivoorbereiding

Slikkerveer bereidt zijn poli voor de volgende dag vaak al thuis voor via de app. "Dan kijk ik snel even welke patiënten ik op bezoek krijg, lees ik de verwijsbrief en kom ik beter beslagen ten ijs op de afspraak."

Altijd aanspreekbaar

In de kliniek gebruikt de cardioloog HiX Mobile voornamelijk aan het bed van de patiënt. "Wanneer een patiënt om uitslagen vraagt, kan ik direct antwoord geven, zonder eerst een computer on wheels of vaste pc te hoeven zoeken. Dat is niet alleen fijn voor mezelf, maar ook voor de patiënt, omdat ik gewoon altijd aanspreekbaar blijf."

Verschillen in gebruik

Hoewel de app voor alle specialisten binnen Rivierenland beschikbaar is, merkt de CMIO dat nog niet iedereen de app omarmt. "Er is een groep die de app niet gebruikt, een groep die de app nauwelijks gebruiken en er zijn fanatieke gebruikers. Een deel van de collega's gebruikt HiX Mobile bijvoorbeeld veel vanwege de mogelijkheid om foto's te maken. Een ander deel wil via de app ook graag röntgenbeelden inzien. Als dat straks kan, schiet het gebruik door hen ook omhoog, verwacht ik."

Andere apps

Als CMIO kijkt Slikkerveer breder naar de mogelijkheden om apps in te zetten. Zo houdt Rivierenland momenteel ook de app voor verpleegkundigen tegen het licht. Voor de specialisten van Rivierenland bewijst de app in ieder geval elke dag zijn waarde. Slikkerveer: "Digitalisering an sich brengt de zorg natuurlijk al naar een hoger niveau. Als die digitale informatie dan óók nog eens beschikbaar is op het punt van zorg, is dat helemaal mooi. Voor ons als arts, maar vooral voor de patiënt." 


 Jeroen Slikkerveer, cardioloog en CMIO bij Ziekenhuis Rivierenland in TIel, is enthousiast over de app HiX Mobile voor specialisten.