​Het patiëntenportaal en de overige portalen van HiX waren donderdag hét onderwerp van gesprek tijdens de Gebruikersdag Zorgportaal. Zorg- en ICT-professionals van zorginstellingen uit heel Nederland kwamen voor het eerst sinds de corona-uitbraak weer fysiek bijeen om de nieuwste ontwikkelingen en inzichten over de online patiëntenzorg met elkaar te delen.


Handige tips

De dag begon met een terugblik op de HiX-ontwikkelingen en -implementaties van de afgelopen periode en een vooruitblik op de tweede helft van 2022. Guido Verasdonck (teamleider Zorgportaal, Implementatie & Support) en Arthur Schrijer (teamleider Zorgportaal, Research & Development) zoomden in op de VIPP 5-projecten, ZaaS-livegangen en de HiX-migraties naar nieuwere versies. Ook deelden zij handig tips & tricks. Guido: "Het doet me goed om te zien dat we elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten en er onderling ervaringen worden uitgewisseld. Het is belangrijk om samen te werken aan betere zorg en daar is deze Gebruikersdag een goed voorbeeld van".


Patiëntenportaal in de cloud

Als een van de eerste zorginstellingen bracht revalidatiecentrum Revant het patiëntenportaal van HiX naar de cloud. Bart Snijders (ergotherapeut) en Nico Davidse (functioneel beheerder) van Revant namen de zaal van InnStyle in Maarssen mee in hun overwegingen en ervaringen. "Procesmatig is alles beter georganiseerd en qua beheer zijn we met Zorgportaal as a service (ZaaS) zó veel makkelijker uit."


Gastvrij MST

Lynn Bruins (functioneel beheerder) en Theo van den Dolder (informatieanalist) van Medisch Spectrum Twente gaven een inkijkje in de app Gastvrij MST, waarmee patiënten tijdens hun verblijf in MST contact kunnen zoeken met onder andere de verpleging en roomservicemedewerkers.


Begrijpelijke animaties

Ralph Koppers (longarts) van Medisch Centrum Leeuwarden en initiatiefnemer van Indiveo toonde welke voordelen begrijpelijke informatie in de vorm van animaties biedt voor zowel patiënten als zorgverleners én ziekenhuizen. "Door de integratie van animaties in het patiëntenportaal ontstaan nieuwe mogelijkheden voor het geautomatiseerd aanbieden van de juiste informatie aan de juiste patiënt, betere begeleiding van patiënten bij hun zorgtraject en het vastleggen van bijvoorbeeld 'informed consent'. Het resultaat is een beter geïnformeerde patiënt die de moeilijke medische informatie snapt en hiernaar kan handelen. De schaarse zorgverleners kunnen hier door efficiënter worden ingezet."


Duurzame PGO-inzet

Ruben de Graaf en Jelte Dijkstra (beide senior adviseur en projectleider) van BDO advisory deelden hun inzichten over en de valkuilen en kansen voor PGO's. Dit deden zij in de vorm van concrete use cases en praktische tips om de VIPP5 doelstellingen te realiseren en PGO's duurzaam in te zetten.