Apotheker Gert Jan Rozendal wil klanten optimaal ontzorgen

Toen apotheker Gert Jan Rozendal drie jaar geleden met De Dorpsacker en de Dokkumer Walden overstapte naar HiX voor apotheken, voelde dat als een sprong in het diepe. De onzekerheid over de komst van een relatief nieuw AIS maakte al snel plaats voor de overtuiging van de juiste keuze: "HiX heeft zó veel potentie. Ik beveel het iedere apotheker aan die vooruit wil."

"Ons ICT-pakket was eindig. We konden vervolgens kiezen uit twee andere apotheeksystemen op de markt, maar die vond ik beide niet innovatief genoeg", vertelt Rozendal. "Gelukkig kwamen er twee nieuwe partijen, waaronder ChipSoft, die een duidelijke stap wilden maken naar de toekomst. De ontwikkelkracht van ChipSoft gaf de doorslag om voor HiX te kiezen."

Gert Jan Rozendal
Gert Jan Rozendal in de openbare apotheek.

Rozendal merkte, ondanks een stroeve start, direct de voordelen van digitalisering. "Als ik nu een patiënt voor me heb, kan ik heel snel binnen één applicatie zien of een artikel aanwezig is, in nazending is of dat onze andere vestiging dit artikel op voorraad heeft. Voorheen kostte dit soort handelingen veel meer tijd."

De overstap naar HiX bleek voor De Dorpsacker en de Dokkumer Walden direct de start van volledig papierloos werken. Rozendal: "ChipSoft was een van de eerste aanbieders van een volledig papierloos werksysteem, van het aannemen van medicatieopdrachten tot en met het paraferen en verstrekken van medicatie. Zo zijn in één systeem alle stadia te sorteren en te traceren. Ook het paraferen en controleren van de medicatiesignalen konden papierloos en in dezelfde eenvoudige flow worden nagekeken. Dit verhoogt de efficiëntie en de veiligheid binnen de apotheken."

Waardevolle aspecten uit alle zorgtakken

Dergelijke verbeteringen gaven Rozendal het geloof dat HiX de juiste keuze was. "Bovendien kunnen we in ons apotheeksysteem beschikken over oplossingen die de leverancier ontwikkelt voor onder andere ziekenhuizen, huisartsen, revalidatiecentra en laboratoria. In al die zorgtakken zitten zo veel aspecten die waardevol voor ons kunnen zijn. Dat maakt echt een verschil."

Ter illustratie geeft de apotheker een voorbeeld. "ChipSoft heeft een chatbot ontwikkeld voor andere type zorgaanbieders, maar deze zou ook eenvoudig binnen het apotheeksysteem ingezet kunnen worden. De techniek is er al, het hoeft alleen nog toepasbaar worden gemaakt voor apotheken. Deze chatbot heeft de potentie om de klant te helpen tot op het moment dat er een 'echte' zorgverlener aan tafel moet komen. Dat scheelt heel veel protocollair werk. Op die manier kun je bijvoorbeeld een medicatiereview heel snel voorbereiden, zonder je dure personeel in te zetten. Die kun je inzetten voor de details."

Uniek ontwikkelproces

Rozendal denkt actief mee over verbeteringen in HiX. "Wij hebben met ChipSoft afgesproken om samen te werken aan nieuwe oplossingen. Toen we na ons eerste jaar een verbeterde versie kregen, wilden we niet dat onze klanten daar iets van zouden merken. Daarom zijn we tweewekelijks met elkaar om tafel gegaan; de ene week kregen we nieuwe functionaliteiten en de week erop bepaalden we of het goed werkte. Vervolgens besloten we wat wij daarna wilden verbeteren. Dat proces is uniek en heel fijn. Zo kun je vanaf het begin meedenken hoe het product wordt."

De kracht van het AIS zit volgens Rozendal in de gebundelde kennis. "De ontwikkelkracht, kennis en expertise binnen ChipSoft is enorm. Ze ontwikkelen in no-time nieuwe oplossingen. Dat is het voordeel van een groot bedrijf dat onafhankelijk is van, bijvoorbeeld, buitenlandse investeerders. Aan de andere kant hebben wij als apothekers een ideaalplaatje voor onze processen voor ogen. Die combinatie resulteert in cocreaties die beter zijn dan wanneer een van de twee ze bedacht had."

Ondersteuning van complexe medicatieschema's

Rozendal wijst ook naar de Toedienregistratie-koppeling (TDR) die De Dorpsacker en Dokkumer Walden binnenkort in gebruik nemen. "Binnen twee maanden is er een oplossing gemaakt waarmee we veiliger medicatie aanbieden aan de verpleegkundige die het moet aftekenen. Daarin kunnen we complexe schema's ondersteunen voor patiënten die dagelijks andere doses aan medicatie moeten krijgen."

Momenteel werkt de apotheker samen met ChipSoft aan de herhaalmodule. Rozendal: "De filosofie van mijn collega's en mij is dat wij gebruikers van medicatie willen ontzorgen. Het moet voor onze klant zo gemakkelijk mogelijk zijn om geneesmiddelen en hulpmiddelen te bestellen, te ontvangen en er vragen over te stellen. De herhaalmodule, waarmee op basis van herhalingen kunnen berekenen welke medicatie we in huis moeten hebben, is daar onderdeel van."

Bol.com-achtige service

"Een ander onderdeel is dat we de patiënten willen informeren over de levering en de leverwijze, vergelijkbaar met een partij als Bol.com. Daarbij willen we een bericht kunnen pushen met de bijsluiter en extra informatie. Kortom, we willen de patiënt bedienen zoals hij het als consument gewend is, inclusief een vragenlijst voor een klanttevredenheidonderzoek. Daar bouwen we nu aan, waarbij de klant die het wil, meer in de regie zit. Daar kunnen we echt een verschil in maken; complexe recepten goed ondersteunen én de patiënt voorzien van optimale service.” 

Naast de innovaties die Rozendal samen met ChipSoft initieert, komen er ook verbeteringen uit de gebruikersgroep Apotheek. Binnen deze groep, waarin apothekers samen met ontwikkelaars en consultants HiX verrijken, werken zowel openbare apothekers als klinische en poliklinische apothekers samen. Rozendal: "We hebben veel raakvlakken en merken dat het nuttig is om face to face te praten over wensen en ambities. Daarin proberen we elkaar te vinden."

Enthousiast over één geïntegreerd pakket

Rozendal merkt dat het hem energie geeft om inhoudelijk met vakgenoten te sparren. "Ik wil graag de klant ontzorgen en dat het AIS míj ontzorgt. Het liefst regel ik de zorg, logistiek en bestellingen vanuit één geïntegreerd pakket, want daarmee ga je echt het verschil maken in kwaliteit en efficiëntie. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan met HiX. Als wij op deze manier doorgaan en over de schotten van de zorg heen kijken - want een apotheek is een mengelmoes van alle producten die binnen HiX worden aangeboden – dan zijn de mogelijkheden oneindig. Daar word ik heel enthousiast van."

"De potentie is heel groot", vervolgt Rozendal. "Veel apothekers kennen HiX alleen van de ziekenhuizen, maar de beweging naar de eerste lijn, met huisartsen en apotheken, is zo sterk dat er een soort achterwaartse integratie ontstaat van de tweede lijn naar de eerste lijn. Dát is wat je moet willen als apotheker, want op die manier kunnen alle behandelaars om de patiënt met elkaar communiceren. Het 'grotere denken' is dat ik heel graag met het laboratorium, de fysiotherapeut, de revalidatiekliniek en de GGZ wil communiceren, want we werken mét elkaar voor de patiënt. Met HiX kan dat, vandaar dat ik het iedere apotheker zou aanraden."