Voor ziekenhuizen is het belangrijk om met zorgverzekeraars scherpe afspraken te maken over de zorg die zij verwachten te leveren. Als zij een vergoeding afspreken voor 200 specifieke operaties op jaarbasis en dat aantal is begin oktober al bereikt, zijn ziekenhuizen genoodzaakt het overschot aan patiënten door te schuiven naar het volgende jaar of zelfs te weigeren. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Aan de andere kant: als ziekenhuizen veel te hoog inzetten, maakt dat de onderhandeling met zorgverzekeraars voor volgend jaar een stuk lastiger. Ik help ziekenhuizen graag om beide scenario’s te voorkomen met slimme ICT.

Ziekenhuizen inzicht bieden

Binnen ChipSoft werk ik aan ondersteuning van capaciteitsmanagement op strategisch niveau. Ik ontwikkel een voorspelmodel, dat ziekenhuizen nauwkeurig inzicht geeft in de benodigde capaciteit om een vastgesteld aantal operaties uit te kunnen voeren. Daarin neem ik zaken mee als beschikbare operatiekamers en het aantal benodigde OK-uren en opnamebedden. Het model helpt ziekenhuizen om, op basis van de resultaten van voorgaande jaren, te zorgen dat ze ook de komende jaren voldoende capaciteit hebben. Zo kunnen zij realistische afspraken maken met zorgverzekeraars.

Studies sluiten aan op praktijk

Met de bachelor Technische Bedrijfskunde en de master Operations Management & Logistics aan de TU Eindhoven en de master Healthcare Management aan de universiteit van Rotterdam, heb ik relevante studies gedaan voor het werk dat ik nu doe. Vooral tijdens de master Operations Management & Logistics heb ik geleerd om op een bepaalde manier naar processen te kijken. Die technieken kan ik goed gebruiken binnen Team Capaciteitsmanagement.

Oplossing voor alle patiënten

Stel: een ziekenhuis moet patiënten weigeren omdat het te laag heeft ingezet bij de afspraken. Dan is stap 1: achterhalen wat de oorzaak is. Als je dit in kaart hebt, ga je samen met het ziekenhuis op zoek naar een oplossing waarmee je alle patiënten kunt helpen. De handelingen die daaruit volgen zijn vaak tweeledig. Technisch gezien wil je kunnen voorspellen wat er nodig is om de afspraken met de verzekeraars te kunnen afstemmen, om te voorkomen dat je vroeg aan je plafond zitten. Aan de andere kant moet je ervoor zorgen dat de eindgebruikers van ons systeem alle informatie juist kunnen interpreteren. 

Passie voor zorg

Een paar jaar geleden had ik nog niet gedacht dat ik in de zorg-ICT terecht zou komen. Toch ben ik erg blij dat ik voor deze branche heb gekozen. De interesse voor techniek heb ik altijd gehad, mijn passie voor de zorg kwam later. En als je zoekt naar een baan waarbij je die twee kunt combineren, kom je al snel bij ChipSoft uit. De passie voor zorg is vervolgens alleen maar versterkt.

Maatschappelijk impact maken

Veel studenten van de TU kiezen voor een baan bij een producent van fysieke onderdelen. Daar maken zij berekeningen om zo min mogelijk foute productie te realiseren. Ik kies voor een baan met maatschappelijke impact. Als je samen met je team iets kunt bedenken en implementeren wat ervoor zorgt dat een ziekenhuis alle patiënten kan helpen, is dat toch geweldig?! Helemaal als je dat voor heel veel ziekenhuizen kunt doen. Bij ChipSoft kun je landelijk impact maken, omdat ons product HiX bij veel van de Nederlandse zorginstellingen wordt gebruikt. Ik ben heel blij dat ik op deze manier kan bijdragen aan betere zorg.


Juul Knoben, consultant capaciteitsmanagement

Wil jij ook maatschappelijk relevant werk doen en heb je affiniteit met zorg-ICT? Dan is werken bij ChipSoft wellicht ook iets voor jou. Bekijk dan onze vacatures.