https://chipsoft.nl/nieuws/325/Klant-aan-het-woord-Een-uitkomst-voor-de-apotheek-van-het-ziekenhuisKlant aan het woord: “Een uitkomst |voor de apotheek van het ziekenhuis”

 

 

Klant aan het woord: “Een uitkomst |voor de apotheek van het ziekenhuis”

Bas Bossenga is poli-apotheker in het Diakonessenhuis in Utrecht. November 2018 stapte de poli-apotheek over op HiX. Vanachter zijn bureau in de poli-apotheek vertelt hij over zijn ervaringen rondom de implementatie en de eerste maanden ná livegang.

Muur verwijderen

“De klinische en de poliklinische apotheek vallen onder één vlag, namelijk die van het Diakonessenhuis. De enige ‘muur’ die ertussen zat, waren de verschillende systemen. Die zorgden ervoor dat we heel veel dubbele registraties deden. Daar wilden we van af.”

Langgekoesterde wens

“Integratie was dus een langgekoesterde wens. Daarnaast hebben we in Zeist een poliklinische apotheek die ook ’s avonds open gaat. Door digitaal te werken, kunnen we ook op afstand recepten controleren. Dat was voor ons ook een heel belangrijk argument om naar HiX te gaan.

Volste vertrouwen

“Na de livegang van de poli-apotheek van de Noordwest Ziekenhuisgroep hadden wij het volste vertrouwen in een succesvolle overstap naar HiX. In onze voorbereiding hebben we bij hen gekeken en gesproken met openbare apothekers die HiX gebruiken. Daar hebben we veel van opgestoken.

Mooie livegang

“Mede door de hulp van ChipSoft, dat een projectplan had uitgerold en ondersteuning bood met consultants voor elk aandachtsgebied, hebben wij een strakke implementatie en mooie livegang beleefd. Aan het eind van de dag was iedereen enthousiast, ook onze raad van bestuur, die ons  speciaal kwam feliciteren. Heel leuk.”

Boven verwachting

“De implementatie is boven alle verwachting gegaan en heeft ons positief verrast. Na zes weken zaten we al op ons oude productieniveau. Binnenkort gaan we daar zelfs overheen, denk ik. Iedereen is snel gewend geraakt aan het nieuwe systeem.”

Alleen maar gemak

“Wij ervaarden al heel snel alleen maar gemak in de poli-apotheek. Onze ziekenhuisapotheek werkte al veel met klinische rules op basis van labwaarden en meetwaarden. Die hebben wij nu ook in onze poli-apotheek. We hebben bijvoorbeeld een heel mooie rule voor antistolling en een rule waarbij we precies zien wanneer iemand geen laxans heeft, terwijl die wel een opiaat gebruikt. Door dit soort toevoegingen is onze medicatiebewaking veel slimmer geworden.”

Alles op één cockpit

“Nu we één geïntegreerd EPD hebben, zie ik alles in één cockpit: de labwaarden van de patiënt, recepten, noem maar op. Ik kan bovendien precies zien wat de indicatie is geweest bij een bepaald geneesmiddel. Ook kunnen we de voorraad van de klinische apotheek inzien en zij die van ons. Dat levert logistieke voordelen op. Wat voor de ICT-afdeling fijn is aan één geïntegreerd systeem: ze konden een ander systeem uitfaseren, wat scheelt in de beheer en onderhoud.”

 

De lessons learned van Poli-apotheek Diakonessenhuis

  • Betrek vroegtijdig alle betrokkenen, zoals team managers en apotheekassistenten, maar ook afdelingen zoals de patiëntinschrijving en de zorgadministratie. Ook op hen heeft de overgang effect.
  • Communiceer goed naar artsen, zodat zij weten dat ze recepten digitaal kunnen versturen.
  • Leg verantwoordelijkheid waar die hoort; beleg bijvoorbeeld de financiën bij de zorgadministratie.
  • Bepaal vooraf de no go's.
  • Leer van je voorgangers. Bezoek poli-apotheken die eerder al overstapten.
  • Prioriteer knelpunten en bespreek die met ChipSoft.
  • Maak een eigen Go Live-plan.
  • Vergeet je huidige AIS niet; voor een optimale conversie moet je huidige systeem up to date zijn.

 


Bas Bossenga.
 

2019-04-10T22:00:00Z
GP0|#076b1b40-8fca-4c99-a518-285c9fbf468b;L0|#0076b1b40-8fca-4c99-a518-285c9fbf468b|Apotheken;GTSet|#22330115-d00b-41a5-a8fa-382778f5d637;GP0|#2987cc8f-8276-4351-a992-ec005a78c090;L0|#02987cc8f-8276-4351-a992-ec005a78c090|Poliklinische apotheek;GP0|#adea3465-bcad-45a2-96dd-8f9d8c2d87b6;L0|#0adea3465-bcad-45a2-96dd-8f9d8c2d87b6|Implementatie
Case

 Gerelatieerd Nieuws

Kan ik u helpen?

. . .
De chat is beëindigd