Wie kliniek ViaSana in Mill als bezoeker binnenstapt, krijgt direct een warm gevoel. Vriendelijke dames bij de receptie, huiselijk tapijt op de vloer, stijlvolle kunst aan de muren en een aangename kamertemperatuur. Wie niet beter weet, waant zich in een hotel. De klasse die Viasana ‘voor de schermen’ toont, toont de kliniek ook in de zorg voor haar patiënten. Die zorg ondersteunt Viasana sinds kort met een nieuw elektronisch dossier.


“Heel compleet”

Met ongeveer 5000 orthopedische ingrepen per jaar is het flink doorwerken voor de specialisten en assistenten in kliniek Viasana. Om alle consults, onderzoeken en ingrepen goed op elkaar af te stemmen en daarbij maximale aandacht aan de patiënt te kunnen besteden, werken de orthopeden en pijnspecialisten nu met het EPD van ChipSoft. En dat werpt zijn vruchten af. “Het is echt heel compleet”, merkt doktersassistente Yvonne Scholten-Lansu al na amper één uur ervaring met het EPD op.


Maximale ondersteuning

Directeur Johan de Bruin is ook blij met de nieuwe software voor de orthopedie en de pijnpoli. “Wij willen altijd alleen maar beter worden en moeten maximale digitale ondersteuning inzetten om kosten te kunnen reduceren”, vertelt De Bruin. “ChipSoft kan ons daar perfect in ondersteunen, met hun best practice als kapstok.”


Voordelen voor patiënt

Een best practice, die volgens applicatiebeheerder Helmut ter Beek ook beheerstechnische voordelen oplevert. “De wettelijke veranderingen lopen mee in de best practice en dat is prettig om te weten”, aldus Ter Beek. “Dit betekent minder onderhoud voor ViaSana om aan verplichtingen te voldoen. Bovendien biedt deze software voordelen voor patiënten. Door de instellingsbrede beschikbaarheid van registraties worden zij niet voortdurend lastiggevallen met dezelfde vragen en vermindert de kans op fouten. Het persoonlijk contact met de patiënt staat hier hoog in het vaandel.”


Goede data-analyse

De applicatiebeheerder is goed te spreken over de eenduidige wijze waarop de kliniek gegevens in het nieuwe EPD vastlegt. “Daardoor hebben we een stevig fundament waarop we een goede data-analyse kunnen loslaten. Voor aanleveringen en rapportages was dit met de oude dossiervoering erg arbeidsintensief. Tevens beschikken we nu over gevalideerde scorelijsten, waardoor wij onderzoeken beter kunnen vergelijken met onderzoeken waarbij dezelfde scoremethodiek is gehanteerd.”


“Naar hoger plan”

Met de nieuwe software heeft Kliniek Viasana een volgende stap gezet richting optimale zorgondersteuning. Directeur De Bruin: “Je merkt dat er een hoop know how zit in het team van ChipSoft. Dat zie je ook terug in de software. ChipSoft heeft een heel volledig programma en is voor ons een ideale partner om Viasana naar een hoger plan te tillen.”


Over Viasana

Viasana heeft sinds 2005 razendsnel een prominente plaats verworven in het Nederlandse zorglandschap. In 2010 gingen de plastische chirurgie, cosmetische chirurgie en handchirurgie verder onder de naam Sanavisie Bodyclinic, maar de orthopedie bleef bij ViaSana. In 2011 opende de kliniek ook een pijnpoli. Van heinde en verre komen patiënten naar Mill om zich door ervaren specialisten te laten behandelen. Tijdens de behandelingen ondervinden de professionals van ViaSana optimale ondersteuning van het EPD, zodat zij op het juiste moment de juiste zorg kunnen bieden.