Deze week is het e-healthweek. Aanleiding voor Albert Schweitzer ziekenhuis om op een Innovatiemarkt de laatste ontwikkelingen rondom patiëntparticipatie en online interactie te delen met patiënten en zorgverleners. Wij laten samen met het ziekenhuis zien welke kansen eHealth biedt.


Verwonderen

Innovator Marcel Wilschut van Albert Schweitzer ziekenhuis: “Op de innovatiemarkt in de centrale hal willen we bezoekers laten verwonderen over oplossingen die nu al inzetbaar zijn. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een robot die zich autonoom tussen de mensen voortbewoog en bijvoorbeeld al prima ingezet kon worden op bepaalde afdelingen. Dat vinden mensen leuk. Dit jaar komt ook ChipSoft de laatste innovaties laten zien in HiX en kunnen mensen kennismaken met de HoloLens, VR-brillen en augmented reality. Ook laten wij de mogelijkheden zien van ons eigen portaal ‘Mijn ASz’.”


Presentaties

“Tussen de middag is er het ‘bammetje eHealth’. Onder het genot van een boterham kunnen bezoekers luisteren naar presentaties, onder meer over de app ‘Mijn IBD-coach’, die mensen met een bepaalde darmziekte ondersteunt. Ook presenteert een van onze orthopeden de resultaten van een onderzoek rondom eHealth-ondersteuning na een specifieke orthopedische ingreep.”


Aandacht is nodig

Marcel Wilschut juicht de extra aandacht voor eHealth deze week toe. “Die aandacht is nodig, want we gebruiken het nog onvoldoende. Als je naar bol.com gaat, krijg je een bericht als je bestelling onderweg is. Als je via Twitter een vraag stelt aan een bedrijf, krijg je direct inhoudelijk respons. In het dagelijks leven is dat allemaal heel normaal. In de zorg zijn die mogelijkheden er ook, maar we gebruiken ze nog niet. Blijkbaar lukt het nog niet goed om die over de bühne te brengen. Onbekend is onbemind, luidt het spreekwoord, dus we moeten mensen vaker vertellen wat er allemaal mogelijk is.”


Ministerie VWS

Omdat Albert Schweitzer ziekenhuis landelijk als een innovatief ziekenhuis wordt gezien, komt het ministerie van VWS ook langs op de innovatiemarkt. “Die dag lanceren Bas van den Dungen (directeur generaal Curatieve zorg van VWS) en Ad Melkert (voorzitter van de NVZ) de DUPP-campagne. Hiermee willen zij de samenwerking en gegevensuitwisseling tussen patiënt en professional bevorderen, onder meer door te realiseren dat patiënten hun gegevens kunnen downloaden vanuit het EPD. Wij kijken dus heel erg uit naar de e-healthweek. Iedereen is van harte welkom!”