Noordwest Ziekenhuisgroep is vrijdag 22 juni overgestapt op HiX. Hierdoor hebben artsen, verpleegkundigen, ondersteunend personeel en de poli-apotheken van het ziekenhuis digitaal toegang tot alle relevante informatie over hun patiënt en intelligente registratiemogelijkheden. Een greep uit de noviteiten:


App voor specialisten

De specialisten beschikken met HiX onder meer over een app, waarmee zij het dossier van hun patiënt op pocketformaat bij de hand hebben. Ook kunnen zij binnenkort met de app orders aanvragen. De app ondersteunt registratie aan de bron en daarmee dus ook de kwaliteit van registraties.


Intelligent consultformulier

Ook worden specialisten in hun consultvoering ondersteund door een nieuwe methode om het consult zo efficiënt en natuurlijk mogelijk uit te voeren en te registreren. Hierbij is de klassieke consultbrief in een nieuw jasje gestoken, waarbij de verslaglegging ogenschijnlijk in vrije tekst plaatsvindt, maar daadwerkelijk gestructureerd wordt opgeslagen. Ook wordt er gebruikgemaakt van te personaliseren autoteksten, standaard antwoorden en sjablonen om de zorgprofessional maximaal te ondersteunen.


Patiëntvriendelijke kiosken

Patiënten kunnen zich op gebruiksvriendelijke zelfservicekiosken aanmelden voor hun afspraak. De kiosk stelt patiënten in staat eventuele wijzigingen in persoonsgegevens eenvoudig door te geven en voorziet hen van de juiste looproute naar de poli.


Uitgebalanceerde voeding

Door intelligente ondersteuning rondom voedingsprocessen kan de ziekenhuiskeuken efficiënt ingrediënten inkopen en gevarieerde menu’s samenstellen. Daarbij houdt HiX per patiënt rekening met de voedingsbehoefte en eventuele allergieën.


Poli-apotheken geïntegreerd

Binnen HiX is de ondersteuning voor poli-apotheken volledig geïntegreerd. In de twee poliklinische apotheken levert HiX een procesverbetering op voor alle betrokken partijen: voorschrijvers, apothekers en patiënt. Bij het verlaten van de poli ligt het voorschrift voor de patiënt klaar in de apotheek en is aanvullende informatie rond het recept direct inzichtelijk voor de apotheker. Ingebouwde controles waarschuwen de apotheker voor eventuele contraindicaties, dubbelmedicatie of interacties.


Dialyse en monitoring

Noordwest Ziekenhuisgroep heeft ook HiX voor de dialyseafdeling in gebruik genomen, waardoor alle professionals op deze afdeling worden ondersteund tijdens hun werkproces. Ook worden de dialysepatiënten uitgebreid gemonitord.


Implantaatregistratie

Ook de implantaatregistratie vindt volledig in HiX plaats, inclusief de kwaliteitsaanlevering aan het Landelijk implantatenregister (LIR).


“Belangrijke stap”

Jurgen Sernee, lid raad van bestuur: “Het afgelopen jaar is er ontzettend hard gewerkt om alles op de juiste manier in te richten. De laatste maanden stonden in het teken van testen, testen en nog eens testen. Ook zijn ruim 3000 medewerkers opgeleid om goed met het systeem te kunnen werken. Ondertussen ging de patiëntenzorg natuurlijk gewoon door. We zijn er trots op dat we dit met zijn allen voor elkaar hebben gekregen. Met de ingebruikname van HiX, met het geïntegreerde online patiëntenportaal ‘Mijn Noordwest’, hebben we een belangrijke stap gezet om onze patiënten meer regie te geven over hun eigen gezondheid.”