Vorige week opende het Bravis ziekenhuis in Roosendaal de DigiTuin, een aparte ruimte in de hal van het ziekenhuis waar patiënten kunnen kennismaken met technologische vernieuwingen. Ook de locatie Bergen op Zoom krijgt in april een eigen DigiTuin. “We willen patiënten verder helpen met de digitaliseringsslag”, vertelt Denise Verburgh van het Brave InnovatieTeam.


In de DigiTuin kunnen patiënten onder meer terecht met vragen over het online portaal MijnBravis. “Patiënten moeten steeds meer digitaal meewerken”, legt Denise Verburgh uit. “Denk maar aan de belastingdienst en internetbankieren; bepaalde diensten worden steeds vaker digitaal aangeboden. Dat wordt van de zorg ook verwacht.”


Patiënten helpen

“MijnBravis krijgt steeds meer functionaliteiten, zoals afspraken maken, eConsults en geïntegreerde vragenlijsten”, vervolgt Verburgh. “Voor patiënten zijn sommige onderdelen nog wel eens lastig. Met name het inloggen met DigiD en SMS de DigiD-app vinden patiënten lastig. Daar willen we de patiënten graag bij helpen.”

Het Bravis ziekenhuis heeft doelgroepen gemarkeerd voor wie de tuin interessant kan zijn. “Dat zijn met name de chronische patiënten, want zij volgen hun gezondheid nauwlettend. Het is van tevoren wel lastig inschatten hoeveel mensen de DigiTuin daadwerkelijk gaan gebruiken, maar we merken dat er zeker behoefte aan is.”


Zonder jargon

De tuin wordt van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 16.00 uur bemand door vrijwilligers, van wie de meesten zelf ook patiënt zijn. “Zij kunnen zich dus goed inleven in de situatie van de patiënten en vormen een gelijkwaardige gesprekspartner. Zij kunnen zonder jargon bepaalde dingen uitleggen.”

Ook over de privacy van patiënten heeft Bravis goed nagedacht: “Vrijwilligers tekenen, net als onze vaste medewerkers, een geheimhoudingsverklaring. En op het moment dat de vragen te diepgaand worden, kunnen de vrijwilligers contact zoeken met deskundigen binnen het ziekenhuis. Wij staan in een mum van tijd in de DigiTuin om te helpen.”


Efficiëntieslag

Naast de service die Bravis met de DigiTuin biedt, beoogt Bravis ook een efficiëntieslag te behalen in de zorgprocessen. “Uiteindelijk moeten we in het ziekenhuis meer doen met minder mensen. Nu zie je dat artsen zich vaak met vragen moeten bezighouden waar zij eigenlijk te duur voor zijn. Het consult moet efficiënter, dus als we mede via de DigiTuin de belasting van de artsen kunnen verminderen, zijn we pas echt tevreden.

De komende tijd houdt Denise met haar team nauwlettend in de gaten welke vragen de patiënten hebben. “Daar gaan we op anticiperen, bijvoorbeeld met themabijeenkomsten. Maar eigenlijk willen we niet alleen patiënten in onze DigiTuin verwelkomen, maar ook onze eigen medewerkers. Zo is het een multifunctionele ruimte.”


Elkaar triggeren

“Met de DigiTuin willen we eigenlijk iedereen kennis laten maken met nieuwe technologieën, zoals de VR-bril, smart watches en digitale bloeddrukmeters. Dat zijn technische snufjes die waardevol zijn voor de toekomst, ook in combinatie met HiX. En dan zou het helemaal leuk zijn als artsen en patiënten elkaar triggeren op gebied van technologie. Dan hebben wij ons doel bereikt.”

Het Brave InnovatieTeam, met Denise Verburgh in het midden.