SJG Weert is het eerste ziekenhuis in Nederland dat HiX inzet om patiënten tijdens hun opname te voorzien van herstelgerichte voeding op maat. Door de logistiek rond maaltijden en tussendoortjes volledig te automatiseren in één geïntegreerd EPD, slaat SJG Weert een grote slag op gebied van hospitality en efficiëntie.


HiX gebruikt alle beschikbare gegevens in het EPD om de voedings- en energiebehoefte van de patiënt te berekenen. Hierdoor kunnen diëtisten efficiënt menu's samenstellen en inplannen, menukeuzes maken en maaltijden portioneren. Voor een compleet beeld van de patiënt hebben zij ook toegang tot onder meer intoxicatie- en medicatiegegevens. De informatie die de diëtist zelf toevoegt aan HiX, is ook beschikbaar voor de overige behandelaars van de patiënt. Al die medewerkers zien alleen dat deel, dat voor hun werk relevant is. Zo is ieder lid van het team rond de patiënt maximaal geïnformeerd.

De diëtisten, logopedisten en verpleegkundigen van SJG Weert geven via de tablet, per patiënt, een order door aan de medewerkers van Service & Zorg. Zij krijgen direct een passende menukeuze in het scherm. Bij het bed leggen de medewerkers samen met de patiënt de bestelling vast, waarna die met één druk op de knop bij de keuken binnenkomt. Ook ziet de medewerker van Service & Zorg of de patiënt hulp nodig heeft bij het eten of moeite heeft met slikken. Hierdoor kunnen zij iedere patiënt op maat bedienen. De keuken krijgt van HiX ondersteuning bij het bestellen en bereiden van producten en maaltijden.

SJG Weert erkent het belang van innovatieve informatietechnologie om de patiënt efficiënte en kwalitatief hoogwaardige zorg te leveren. De integratie van voeding in HiX is hierin een nieuwe stap. Lilian Meerts, teamleider Service en Zorg: "Belangrijke informatie en opdrachten die collega's elkaar geven rondom de voeding van een patiënt kan nu heel makkelijk worden vastgelegd. Zo hebben alle betrokken ten alle tijden toegang tot dezelfde informatie."